Aanbod binnen de bebouwde kom

Woon je binnen de bebouwde kom in één van de dorpen van Noardwest Fryslân? Dat betekent dat je het glasvezelaanbod van DFMopGlas krijgt. DFMopGlas is straks de eigenaar van het glasvezelnetwerk in de dorpskernen in het gebied.

Aanmelden zonder extra kosten tot 16 september
DFMopGlas en Glasvezel buitenaf zien genoeg potentie binnen de bebouwde kom en veel bewoners hebben zich al aangemeld. Daarom krijgen de inwoners, die zich nog niet hebben aangemeld, de kans zich nog aan te melden zonder extra kosten tot 16 september 2019. Op die datum bekijken we of het benodigde percentage is behaald. Is dat het geval? Dan krijgen ook de inwoners binnen de bebouwde kom in Noardwest Fryslân glasvezel!

Wat is het glasvezelaanbod voor jou, als inwoner binnen de bebouwde kom?

Je sluit een abonnement af bij één van de vijf dienstaanbieders. Bij het afsluiten van een abonnement word je automatisch lid van de coöperatie DFMopGlas U.A. Voor gebruik van de aansluiting betaal je een eenmalige bijdrage van €250,- (deze betaal je als de aansluiting is gerealiseerd).

Sluit meer dan 35% van de inwoners binnen de bebouwde kom een abonnement af voor 16 september? Dan gaan we aanleggen! 

Overzicht minimaal aantal benodigde aansluitingen
Steeds meer kernen zitten gemiddeld boven de 35% en dragen hiermee positief bij aan het totaal percentage voor Noardwest Fryslân. Ook zijn er kernen waar het aantal aanmeldingen nog wat achter blijft. Het onderstaande overzicht laat zien hoeveel aanmeldingen er minimaal nog nodig zijn per kern voor het behalen van het benodigde totaal percentage van 35%. In de kernen met een vinkje hebben veel bewoners zich al aangemeld. Om er zeker van te zijn dat er ook daadwerkelijk glasvezel komt in jouw woonplaats, is het ook voor deze kernen belangrijk dat het aantal aanmeldingen blijft toenemen.

 


De voordelen van glasvezel

Klaar voor de toekomst

Steeds meer dagelijkse en toekomstige ontwikkelingen vragen om een goede verbinding. Denk bijvoorbeeld aan studeren, gamen, Netflixen en zorg op afstand. Glasvezel kan oneindige hoeveelheden data aan. Daarmee ben je klaar voor de toekomst!

Supersnel en stabiel

Met glasvezel beschik je over je eigen aansluiting. Je hoeft jouw verbinding met niemand te delen en hebt nooit last van digitale spitsuren en storingen. Zo is jouw verbinding altijd snel en stabiel.

Upload = download

Met glasvezel is de uploadsnelheid gelijk aan de downloadsnelheid. Waar uploaden bij andere verbindingen vaak wel 20 keer langer duurt dan downloaden, is dit bij glasvezel gewoon gelijk. Wel zo handig…en snel!

Waar voor je geld

Voor glasvezel ben je net zoveel geld kwijt als voor je huidige abonnement, maar dan mét de voordelen van glasvezel. Daarnaast zorgt een glasvezelaansluiting vaak voor een meerwaarde op je woning. Een slimme keuze dus!


Hoe ziet het proces eruit?

Wil jij glasvezel? Meld je dan aan bij één van de vijf dienstaanbieders en sluit een glasvezelabonnement af. Heeft op 16 september 2019 minimaal 35% van de inwoners binnen de bebouwde kom zich aangemeld, dan komt er glasvezel! Dan zal in het 4e kwartaal van 2019 worden gestart met de voorbereidingen van de aanleg. Eerst komt de aannemer bij jou thuis kijken (“Schouwen”) waar de glasvezelkabel de woning binnenkomt en waar hij het glasvezelmodem kan plaatsen. Vervolgens gaat hij aan de slag met de aanleg van het glasvezelnetwerk in je straat en komt er een glasvezelkabel van de straat naar jouw woning. Eén van onze monteurs zorgt dat de glasvezel in je woning, meestal in de meterkast, wordt aangesloten. Vervolgens installeert een installatiemonteur of jijzelf de apparatuur voor televisie, internet en/of telefonie. Hierna activeert de dienstaanbieder je abonnement, zodat je gebruik kunt maken van razendsnel internet, interactieve televisie en voordelig bellen.

 


Lokale verkopers

Klik hier voor de gegevens van lokale elektro- en ICT-winkels die jou persoonlijk kunnen adviseren bij het afsluiten van een glasvezelabonnement.


 

De dienstaanbieders

Veelgestelde vragen

Moet ik een extra bijdrage betalen om glasvezel te krijgen?

Als je glasvezel wilt, betaal je naast je abonnement ook een bijdrage voor de aansluiting. 
Dit is voor inwoners binnen de bebouwde kom een eenmalig bedrag van €250,-. Daarnaast worden zij automatisch lid van de coöperatie DFMopGlas. Dit kost € 10,- per jaar. 

Mijn adres komt niet voor in de postcodecheck

Ben je van mening dat je wel in aanmerking komt voor glasvezel, maar wordt je adres niet gevonden via de postcodechecker? Neem dan contact met ons op via 088 – 75 85 800.

Krijg ik ook een aansluiting als ik geen abonnement afsluit?

Als je je niet aanmeldt tijdens de verlengde glasvezelcampagne, dan krijg je geen aansluiting in je woning. Aanmelden na 16 september is wel mogelijk. Wij leggen het glasvezelnetwerk vergunningsvrij aan, waardoor wij je op een later moment snel aansluiten. Omdat er wel extra werkzaamheden verricht moeten worden voor het realiseren van de ‘na-aansluiting’, rekenen wij daarvoor een extra bijdrage. Dit is voor de inwoners binnen de bebouwde kom eenmalig € 500,-. 

Hoe zit het precies met deelname aan de coöperatie DFMopGlas? 

Bij het afsluiten van een abonnement worden de inwoners binnen de bebouwde kom, automatisch lid van de coöperatie DFMopGlas. Dit kost € 10,- per jaar en wordt één keer per jaar geïnd. Op de website www.dfmopglas.nl is meer informatie te vinden over de coöperatie, kijk bij ‘Vraag & Antwoord’. Ook zijn daar de Statuten van de coöperatie te lezen.

De inwoners buiten de bebouwde kom worden niet lid van de coöperatie DFMopGlas. 

Waarom moet ik voor glasvezel kiezen? Ik heb nu een prima verbinding

Met glasvezel ben je klaar voor de toekomst. Want voor  steeds meer dagelijkse en toekomstige ontwikkelingen is een stabiele verbinding nodig. Denk bijvoorbeeld aan lespakketten op school, beveiliging in en om het huis, uploaden van zware bestanden, zorg op afstand en on demand tv kijken. Glasvezel verzekert jou van een verbinding met de hoogste kwaliteit. Zo heb je nooit meer last van digitale spitsuren of andere storingen.

Hoe snel is glasvezel eigenlijk?

Op dit moment worden in onderzoekslaboratoria snelheden bereikt van meer dan 43 Terabit per seconde, oftewel 43 miljoen Megabit per seconde (Mbit/s). Daarmee zou je tientallen films in één seconde kunnen downloaden. De dienstaanbieders bieden nu snelheden tot 1000 Megabit per seconde. Dat is vele malen sneller dan de diensten via ADSL of Coaxkabel. Goed om te weten: stel je neemt een glasvezelabonnement met 250 Mbit/s, dan biedt het ook echt 250 Mbit/s. Oók als hele buurt tegelijkertijd op YouTube video’s kijkt. Omdat je je eigen aansluiting hebt, is 250 Mbit/s bij glasvezel écht 250 Mbit/s.

Waarom moet een minimaal aantal inwoners zich aanmelden?

Om de kosten van de aanleg te dekken, is het noodzakelijk dat een minimum percentage, in dit geval 35% van de inwoners binnen de bebouwde kom diensten afneemt via het glasvezelnetwerk. De aanleg moet rendabel zijn voor alle partijen: de aannemer, de dienstaanbieders èn voor Glasvezel buitenaf. 

Krijg ik ook een aansluiting als ik geen abonnement afsluit?

Als je je niet aanmeldt tijdens de verlengde glasvezelcampagne, dan krijg je geen aansluiting in je woning. Aanmelden na 16 september is wel mogelijk. Wij leggen het glasvezelnetwerk vergunningsvrij aan, waardoor wij je op een later moment snel aansluiten. Omdat er wel extra werkzaamheden verricht moeten worden voor het realiseren van de ‘na-aansluiting’, rekenen wij daarvoor een extra bijdrage. Dit is voor de inwoners binnen de bebouwde kom eenmalig € 500,-. Dus meld je aan voor 16 september om de kans te vergroten dat het percentage wordt gehaald en om jezelf kosten te besparen. 

Mijn huidige abonnement bij de dienstaanbieder loopt nog enkele maanden, neemt de nieuwe dienstaanbieder dat abonnement over?

Nee. Heb je een lopend contract bij een dienstaanbieder,  dan moet je dit contract uitdienen. Wel kun je je alvast aanmelden bij een dienstaanbieder die via glasvezel diensten levert. Op het moment dat je contract met je huidige dienstaanbieder afloopt, gaat je nieuwe contract in. Let op! Meld dit bij je nieuwe dienstaanbieder en bespreek het moment van  overgaan.

Kan ik mijn huidige (vaste) telefoonnummer en e-mailadres behouden?

Bij alle dienstaanbieders kun je je huidige telefoonnummer behouden. Geef dit door bij je aanmelding. Je kunt je e-mailadres behouden als:  

• Je een provider-onafhankelijk e-mailadres hebt. Bijvoorbeeld Hotmail, Gmail of Yahoo.  

• Je een e-mailadres gebruikt die gekoppeld is aan je eigen domeinnaam (website). 

• Je een e-mailadres hebt dat eindigt op @kpnplanet.nl, @planet.nl, @wxs.nl, @hetnet.nl of @freeler.nl. Dan kun je kiezen voor een ‘e-mail only’ abonnement. Vraag je provider naar de mogelijkheden.

Uiteraard kun je ook een nieuw e-mailadres aanvragen bij je nieuwe glasvezeldienstaanbieder.


Meer informatie

Heb je vragen of wil je meer weten? We organiseren informatieavonden bij jou in de buurt. Ook kun je terecht op kleinschalige inschrijfavonden. Hier kun je advies inwinnen over jouw persoonlijke situatie en een abonnement afsluiten. Houd de agenda in de gaten voor alle data van informatieavonden en inloopavonden bij jou in de buurt!